ERNÆRING

Det du spiser påvirker hvordan du føler deg på innsiden og utsiden. Finn ut noen nøkkelfakta for å opprettholde en sunn livsstil.

FROKOST: EN VANE FOR LIVET

Frokost er viktig for alle, uansett alder eller livsstil. Frokost er dagens første måltider og “bryter fasten” (“breaks the fast”): tiden mellom det siste måltidet eller snacksen du spiste før du la deg, og den første tingen du spiser neste dag. Alle trenger energiøkningen som frokost gir på morgenen.

VIKTIGHETEN AV FIBER

Fiber er en vesentlig del av et sunt kosthold. De hjelper med å fremme god fordøyelseshelse, men hvor mye vet vi egentlig at vi spiser? I gjennomsnitt forbruker briter rundt 18g per dag. Det er bare litt over halvparten av mengden (30g) som anbefales av ernæringseksperter. Fullkornshvete er en av de mest effektive måtene å sikre at hele familien får alle fibrene de trenger.

GODHETEN VED FULLKORN

Maten vi spiser påvirker vår helse og vårt velvære direkte. God ernæring gjennom å spise balansert kost er vesentlig for normal vekst og utvikling, opprettholde helse, og hjelper med å redusere risikoen for enkelte sykdommer og tilstander. Vitenskapelig forskning har vist at fullkorn, spesielt frokostblandinger, har helsefordeler.

PROTEIN

Proteiner er nødvendig for liv og helse. De er kroppens viktigste byggeklosser og en funksjonell del av alle celler. Proteiner hjelper kroppen din å vokse, reparere og fornye seg selv. Protein blir konstant brukt, brutt ned og omdannet av kroppene våre, så vi trenger å spise proteiner hver dag, fordelt gjennom dagen.protein every day, spread throughout the day.

FAKTA SOM SUKKER

Sukker er enkle karbohydrater. Sukker finnes naturlig i mange matvarer, inkludert honning, frukt, fruktjuice, melk og meieriprodukter, og noen grønnsaker, samt i raffinert form, slik som sukker og sirup som er tilført i behandlet mat og drikke som søtsaker, sjokolade, kjeks og sukkerholdige drikker. For mye sukker i kosten kan bidra til tannråte, overvekt og økt risiko for enkelte sykdommer.